Kleding Uitverkoop

Kleding winkels sluiten: opheffingsuitverkoop

Wat is dat nou? Gaan jullie stoppen? 

De afgelopen jaren ben ik op zoek geweest naar een ideaal business model voor fashion ondernemers. ‘Ideaal’ betekent dat het én winstgevend is én bijdraagt aan de verduurzaming van de kledingindustrie. 

Tijdens mijn zoektocht ben ik bij veel retailers op bezoek geweest. Ik wilde begrijpen hoe lokale kledingzaken overleven in een tijd dat steeds meer mensen hun kleding online kopen.  

Zoals elke vrouw, heb ik zelf ook een paar favoriete winkels, waaronder één waar ik sinds 1999 regelmatig kom. Natuurlijk ben ik een grote fan van de fantastische collectie in deze winkel, maar als ik naar de winkel ging, was het om bij te kletsen met de eigenaresse. Midden in de winkel stond een grote, gezellige stamtafel en ik schoof regelmatig aan voor een goede kop koffie.  

De kracht van deze winkel is dat de eigenaresse oprechte interesse heeft voor de klant als ‘mens’. Een grote groep vrouwen kwam regelmatig, net als ik, langs om even bij te kletsen. Ondertussen neusden we in de schappen en namen dan dat mooie jasje, die prachtige broek of musthave shirt mee.  

De ingrediënten voor het succes van deze ondernemer waren de persoonlijke aandacht, oprechte interesse voor het welzijn van mensen, de sociale functie en een uitgekiende collectie. Was de klant op zoek naar een bepaalde broek? Of naar die ene jurk voor een speciale gelegenheid? Binnen no-time werd je wens vervuld. De winkel ademde klanttevredenheid uit.  

Afgelopen november was ik weer een keer in de buurt en nam weer plaats aan de geliefde stamtafel. De eigenaresse vertelde me dat ze eigenlijk wel klaar was met de winkel. “De meeste mensen komen alleen om te praten onder het genot van een kop koffie. Ze kijken rond en vragen wanneer de ‘Sale’ begint. Er zijn meer dagen dat er geen klanten in de winkel komen, dan wel. Ook wel een beetje logisch want de binnenstad heeft inmiddels veel leegstaande panden en het is dus ook niet echt aantrekkelijk om de stad in te gaan.” 

In mei belde ze mij op om te vertellen dat ze eind augustus de winkel sluit. Afgelopen zaterdag ben ik er geweest en zag hoe de hele middag, klanten in en uit liepen. Ze kwamen nog één keer koffiedrinken en verlieten de winkel met stapels kleding tegen 50% korting; opheffingsuitverkoop.

De reacties waren ongeveer allemaal hetzelfde: ‘Wat jammer dat je stopt. Waarom stop je? Dat is een onaangename verrassing. Met enige verbazing heb ik de reacties geobserveerd. Begrijpen deze mensen echt niet waarom ze stopt? Dat zij, als trouwe klanten, anders zijn gaan kopen? Waarschijnlijk online en alleen in de Sale. Begrijpen deze mensen niet dat de collectie die in de winkel hangt, moet worden ingekocht? Dat de retailer niet kan leven van de marge die wordt gemaakt op de Sale? Dat de tijd tussen inkoop en verkoop in de Sale een grote impact heeft op de inkomsten van de ondernemer?  

Als je zelf fashion ondernemer bent, begrijp je mijn verbazing. Tegelijkertijd is het verhaal van deze ondernemer niet uniek! Dagelijks sluiten in Nederland kledingwinkels zoals deze. Veelal met dezelfde reden, maar ook omdat ze het gewoon niet meer leuk vinden. Want laten we eerlijk zijn; je bent toch ooit eens gestart uit passie en liefde voor het vak en omdat je graag mensen adviseert bij hun aankoop. Als je dan continu wordt geconfronteerd met dagen zonder klanten of klanten die alleen wachten op de Sale, dan is de passie waarschijnlijk snel weg. 

Maar wat is er nu precies aan de hand? 

De conclusie is ‘de traditionele retail is dood!’ En dan met name in het middensegment. Retailers in het lage segment en hoge segment hebben de meeste kans op overleven. Consumenten in het middensegment zijn zeer grillig en moeilijk te volgen. Ze willen zowel online als offline kunnen kopen en eisen een bepaalde service. Fashion ondernemers worstelen al een aantal jaren om aan de eisen van klanten te kunnen voldoen. De strijd om deze klant gaat ten koste van de winstmarge en blijkt vaak een kansloze missie. De grootste concurrenten zijn de Fast Fashion bedrijven. Consumenten met een gemiddeld budget kunnen inmiddels ‘meer modieuze kleren tegen lage prijzen kopen.  

De garderobe van deze klanten is veel uitgebreider dan een aantal jaren terug. En eerlijk is eerlijk: voor die prijs kun je nog eens wat weggooien. En zo is kleding veranderd in een wegwerpproduct.  

De paskamer in de traditionele winkel is verruild voor de huiskamer. Het is inmiddels zeer gebruikelijk om een groot aantal items in verschillende kleuren en maten te bestellen en aan te passen. De items die niet passen of niet mooi genoeg zijn, worden geretourneerd per pakketpost, het liefst nog zonder retourkosten.  

Retailers hebben uiteindelijk dus maar één keuze: stoppen! OF toch niet? 

Persoonlijk geloof ik dat voor alle problemen oplossingen zijn! Met andere woorden: ‘Waar een wil is, is een weg’.  

Tijdens mijn zoektocht heb ik allerlei trends en mogelijkheden ontdekt. Trends waar je als retailer op in kunt spelen zodat je wel met liefde je kledingbedrijf kunt voortzetten en financieel gezond bent 

Wil je weten welke trends dat zijn en hoe je deze kunt implementeren? Kom dan kennis en inspiratie opdoen tijdens een van onze inspiratiesessies.

De eerstvolgende bijeenkomst ‘De toekomst van Fashion’ vindt plaats op 14 oktober in Gouda.  

  

Geschreven door: Danielle Braamhaar | Datum 29 augustus 2019

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Krijg wekelijkse inspiratie en kennis op het gebied van duurzaamheid, technologische ontwikkelingen en business modellen! Als je je aanmeldt voor een van onze memberships, ben je automatisch ingeschreven voor de nieuwsbrief.