Hoe modern is de fashion industrie eigenlijk zelf?

Hoe modern is de fashion industrie zelf eigenlijk?  

De aandacht voor de negatieve aspecten die onze kledingconsumptie met zich meebrengt, groeit. Inmiddels is kleding getransformeerd tot een Fast Moving Consumer Good. Het valt mij op dat het overgrote deel van de kledingbedrijven blijft doen wat ze altijd deden, terwijl er toch drie hele grote uitdagingen te bespeuren zijn: 

  • Het koopgedrag van de klant verandert continu. Voor de meeste kledingbedrijven, vooral in het middensegment is dit inmiddels een grote puzzel. Deze klanten willen namelijk de laagste prijs, willen zowel online als offline kopen en eisen tevens een bepaalde mate van service.  
  • De marge van kledingretailers staat nog steeds onder druk als gevolg van dit grillige koopgedrag. 
  • Het duurzaamheidsbewustzijn van mensen groeit. Het besef dat de kledingindustrie veel negatieve impact heeft op mens, milieu en dier neemt toe. Dit heeft als gevolg dat duurzame initiatieven groeien en de consument anders kiest. 


Deze uitdagingen gaan niet meer weg. Sterker nog, ze worden alleen maar groter. Het is dus tijd dat de
modeindustrie, niet alleen haar producten moderniseert, maar tevens haar wijze van zakendoen.   

Sustainability Board Nederland heeft onderzoek gedaan naar een ideaal business model. Als dit integraal zou worden toegepast, is de kledingindustrie duurzaam en winstgevend voor alle fashion bedrijven.  

Dit onderzoek heeft als resultaat 11 waarde ideeën die bijdragen aan een duurzame en winstgevende fashion industrie in alle schakels van de industrie. Wil je begrijpen welke waarde je mist? En wil je tevens het bewijs dat duurzaamheid en winstgevendheid hand in hand kunnen gaan? Laat je dan inspireren door onze kennis op dit gebied en schrijf je in voor de inspiratie sessie.  

Geschreven door Danielle Braamhaar | Datum: 7 oktober

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Krijg wekelijkse inspiratie en kennis op het gebied van duurzaamheid, technologische ontwikkelingen en business modellen! Als je je aanmeldt voor een van onze memberships, ben je automatisch ingeschreven voor de nieuwsbrief.